top of page
Obrázek autoraMartina Scheiner - CEO

TikTok – velký průvodce pro vaše podnikání

Aktualizováno: 28. 4.

TikTok už dávno není jen zábavnou sociální sítí pro děti. Řada značek už to pochopila a TikTok úspěšně využívá k propagaci svých služeb a produktů. Připravili jsme si pro vás velkého průvodce TikTokem, díky kterému se i vy můžete přidat ke komunitě podnikatelů na TikToku. Teď už budete vědět, jak na to.

Ikona TikToku na růžovém pozadí
TikTok – velký průvodce pro vaše podnikání

Co je TikTok? 

TikTok je poměrně mladou sociální sítí, která umožňuje uživatelům sdílet krátká videa. Založila ho v roce 2016 čínská společnost ByteDance, která koupila jeho předchůdce Musical.ly. TikTok patří dlouhodobě k nejstahovanějším aplikacím na světě a stále roste i v Česku.


Krátká, zábavná videa mají nejčastěji délku okolo 15 sekund. Nedávno však TikTok přidal možnost nahrát až 10minutové video. Videa jsou doprovázena hudbou, efekty, filtry nebo textem. Najdete tu jak zábavný, tak vzdělávací obsah. 


Videa se řadí jedno za druhé v nekonečném feedu příspěvků. Uživatel jednoduše prstem přejíždí mezi příspěvky, které díky algoritmům odpovídají jeho preferencím.


Kdo je na TikToku? 

Celosvětově má TikTok asi 1 miliardu aktivních uživatelů měsíčně. V Česku jejich počet stále roste, dnes má založený profil více než 2,5 milionu Čechů. 


Dávno už neplatí, že by byl TikTok sociální sítí pro děti, nebo jen pro mladé. Používají ho sice opravdu nejčastěji mladší generace, ale nejde ani zdaleka pouze o děti. Největší zastoupení má věková skupina do 24 let, používá ho ale i každý pátý Čech ve věku od 25 do 34 let. Procenta u starších věkových kategorií, které jsou na TikToku aktivní se každým měsícem zvedají.


Jaké věkové skupiny používají TikTok dle dat z roku 2024? 

  • 18 až 24 let – 36,7 % 

  • 25 až 34 let – 32,6 % 

  • 35 až 44 let – 16 % 

  • 45 až 54 let – 8,3 % 

  • 55 až 64 let – 6,3 % 

*Data pocházejí od Oberlo.


Jak funguje TikTok? 

TikTok na rozdíl od jiných platforem nabízí uživatelům výhradně obsah ve formě krátkých videí (ideálně na výšku), žádné fotky a texty tady nenajdete. Uživatel posouvá jedno video za druhým a algoritmus postupně vyhodnocuje, co se mu líbí a co naopak ne. Algoritmy se rychle učí a za chvíli má každý uživatel feed plný videí na míru. Videa lze podobně jako jinde lajkovat, komentovat nebo sdílet. 


Na TikTok může tvořit obsah každý, ať už se jedná o obyčejného uživatele nebo firmu. K tvorbě obsahu lze využít integrovaný editor nebo nahrát video z telefonu.


V čem se TikTok liší od ostatních sociálních sítí? 

TikTok se od ostatních platforem neliší jen cílovou skupinou a formou obsahu, ale na TikToku je také mnohem větší důraz na nejrůznější výzvy a trendy. Kdo je zvládne následovat, má šanci, že se jeho obsah stane virálním. Pak ho uvidí i ti, kteří ho na síti nesledují. Právě to je velká výhoda TikToku – pokud jako obyčejný uživatel vytvoříte trendy video, můžete získat poměrně vysoký dosah i bez statisíců followerů


TikTok vs. Instagram

Aktuálně dle nových dat z ledna 2024 je celkové globální publikum na TikToku téměř stejně velké jako na Instagramu a reklamy tam oslovují celkem 1,56 miliardy uživatelů každý měsíc!


Při porovnání dospělého publika napříč zeměmi vyšlo, že reklamní publikum může být až o 30 % větší než na Instagramu. - informace jsou čerpány z Datareportal


Jak začít s TikTokem?

Chcete si TikTok oťukat? Začněte tím, že si stáhnete mobilní aplikaci. Právě tam TikTok primárně funguje, jde ale spustit také na webu. Abyste mohli prohlížet plnohodnotný obsah na TikToku, musíte se nejdříve zaregistrovat. 


Po registraci začněte prozkoumávat TikTok na domovské stránce, tzv. For you feedu, ve kterém vám algoritmus doporučí videa, která jsou trendy a která by se vám mohla líbit. 


Na začátku si také nastavte profil podle svých představ:

  • přidat profilovou fotku či video, 

  • napsat krátké bio – popis svého podnikání, 

  • připojit odkaz na webové stránky nebo jiné sociální sítě, 

  • upravit přezdívku. 


V nastavení si navíc nastavte zabezpečení a soukromí. Zapnout nebo vypnout možnost stažení videí, nastavit tmavý režim nebo personalizovanou reklamu.


Jak a kde se zaregistrovat na TikTok? 

TikTok je primárně určený pro mobilní telefony. Aplikace je ke stažení jak v Google Play, tak v Apple Store. Registraci na TikTok lze provést buď přímo v aplikaci, nebo také na webu. 


Jak na to? 

  1. Na hlavní stránce klikněte na tlačítko zaregistrovat se. 

  2. Vyberte buď přihlášení přes e-mail nebo telefonní číslo, účet na Google nebo Facebook. 

  3. Pokud zvolíte registraci přes e-mail nebo telefon, vyplníte do formuláře datum narození, e-mail či telefon a 6místný kód, který vám dorazí na vybraný kontakt. 

  4. Web vás odkáže do mobilní aplikace, kterou si stáhnete pomocí QR kódu. 

  5. A je hotovo! 

Jak se natáčí na TikTok?

Ke tvorbě obsahu využijte integrovaný editor v aplikaci, který nabízí vše potřebné k tvorbě krátkých videí. Tvořit však lze i v jiných aplikacích, například v Canvě. Videa na TikToku se točí na výšku, obvykle na telefon. 


Co je při tvorbě videa na TikTok důležité? Musí zaujmout! Video by mělo zachytit pozornost uživatele v první 3 sekundách, jinak hrozí, že se divák jednoduchým tahem prstu přesune na další video a váš obsah upadne v zapomnění. 


Návod, jak vytvořit video na TikTok:

  1. V dolní části obrazovky klepněte na symbol +.

  2. Nahrajte svůj obsah z knihovny ve svém zařízení nebo použijte fotoaparát v aplikaci.

  3. Přidejte zvuky, efekty, filtry nebo jiné nástroje fotoaparátu.

  4. Stisknutím tlačítka Záznam začněte nahrávat video.

  5. Natočte svůj obsah.

  6. Klepněte na symbol zaškrtnutí.

  7. Na stránce zveřejnění proveďte další úpravy.

  8. Zveřejněte své video!


Seznam TOP hashtagů na TikTok
I hashtagy se i na TikToku vyplatí využívat. Tady je přehled nejpoužívanějších hashtagů na TikToku dle Meltwater.

TikTok pro byznys 

TikTok už není jen aplikací, která zabaví vaše děti. Naopak jde o nový marketingový kanál s obrovskými příležitostmi. Čím dříve si to uvědomíte, tím lépe pro vás a vaše podnikání. 


Mnoho uživatelů využívá tuto mladou síť pro inspiraci k nákupům a objevování značek a produktů. Podle výzkumu zveřejněného na Search Engine Journal, objevilo 44 % uživatelů na TikToku produkt, který si ihned šlo koupit. To dokládá velmi populární hashtag #TikTokMadeMeBuyIt.


Čísla mluví jasně: 

  • 55 % lidí na TikToku tvrdí, že jim TikTok pomáhá objevovat nové produkty/značky.

  • 68 % uživatelů si na TikToku vyhledává recenze produktu/značky.

  • 48 % uživatelů TikToku uvedlo, že v příštích 3 měsících hodlají nakoupit přímo na TikToku, nebo na základě doporučení z platformy.


Jak je vidět z dostupných dat, TikTok má opravdu velký potenciál co se týče prodejů i budování značky. Cest k úspěchu je několik – nejtěžší z nich je vytvářet vlastní organický obsah. Jednodušší, ale dražší způsob, představuje spolupráce s influencery, které mají na sítí slušnou základnu fanoušků, nebo placená propagace


Proč mít byznys profil na TikToku? 

TikTok v Česku raketově roste a stále více uživatelů si zvyklo trávit zde čas každý den.


Proč byste sem za svými potenciálními zákazníky rozhodně měli vyrazit?

  • Relativně malá konkurence – na TikToku kvůli předsudkům ještě není každý jako na Instagramu a Facebooku, a tak máte šanci být před konkurencí napřed. 

  • Prodejní potenciál – data hovoří jasně. Téměř 50 % uživatelů na této platformě objevilo výrobky nebo služby, které si okamžitě zakoupili.

  • Možnost inzerce – TikTok je dalším marketingovým kanálem, na kterém lze inzerovat obsah, a docílit tak vyššího dosahu. 

  • Růst povědomí o značce – díky virálním videím a reklamě vám může TikTok pomoci zvýšit povědomí o značce a oslovit novou skupinu zákazníků. 


Na TikToku tak máte šanci oslovit mladou základnu obsahem, který ráda konzumuje, tedy krátkými poutavými videi.


Naše CEO Martina Scheiner říká: „Sociální síť TikTok je dnes již velmi populární a doslova šlape na paty své největší konkurenci – Instagramu. Já osobně předpokládám, že TikTok bude vzrůst Instagramu kopírovat. Dříve IG také používali spíš jen mladší generace a podívejte se, jak je tomu dnes - dnes to již neplatí. Díky tomu se vám nyní naskýtá skvělá příležitost pro propagaci svých služeb či produktů. Protože kvůli předsudkům zde stále není tolik inzerujících firem, což vám přináší značné výhody před konkurencí."


Pokud potřebujete pomoct s nastavením TikTok reklamy, obraťte se na nás. V Marion  Marketing se o vaši značku rádi postaráme.


Firemní účet na TikToku

Abyste platformu využili na maximum, přepněte si váš účet na firemní. Získáte tak přístup ke statistikám výkonu, díky kterým budete přesně vědět, jak se vašemu obsahu daří. Navíc se vám odemknou další exkluzivní funkce a nástroje pro tvorbu videí. 


Kde si firemní účet nastavit? 

  • Přejděte na stránku profilu a v pravém horním rohu obrazovky klikněte na „...“.

  • Přejděte do nabídky „Nastavení a soukromí“.

  • Klikněte na „Spravovat účet“.

  • a poté na „Přepnout na Business Account“. 

  • Zvolte si kategorii, která nejlépe odpovídá vaší firmě.

  • V nastavení můžete nastavit viditelnost byznys kategorie na vašem profilu.

Marketing na TikToku

TikTok je ideálním marketingovým kanálem pro budování komunity, rozšiřování povědomí o značce a přímým prodejům.


Jaké jsou základní pilíře marketingu na TikToku?  

  • budování značky

  • placená propagace

  • influencer marketing a UGC (User Generated Content)


Pojďme si jednotlivé body projít a zjistit, jak na TikToku jako firma uspět. 


Jak budovat značku na Tiktoku? 

TikTok vám podobně jako další sociální sítě pomůže zvýšit povědomí o značce. Pokud se váš obsah stane virálním, můžete oslovit velmi velké množství uživatelů. Přinášíme vám několik tipů, jak budovat značku na TikToku. 


  1. Poznejte svou cílovou skupinu: Jaké jsou jejich zájmy, preference a chování na této platformě? Tvořte obsah, který osloví vaše publikum.

  2. Tvořte kvalitní obsah: Vytvářejte kvalitní a zajímavý obsah, který bude relevantní pro vaši značku a pro vaši cílovou skupinu. Buďte kreativní, originální a trendy – to je na TikToku důležité.

  3. Zapojte se do komunity: Buďte aktivní. Lajkujte, komentujte a sdílejte obsah ostatních uživatelů. 

  4. Sledujte trendy: Sledujte aktuální trendy a výzvy na TikToku a zapojte se do nich, pokud jsou relevantní pro vaši značku. 

  5. Buďte konzistentní: Publikujte na TikToku pravidelně, jedině tak si udržíte zájem vašich sledujících.

  6. Vyhodnocujte data: Sledujte analýzy vašeho účtu, abyste pochopili, jak váš obsah funguje a jak se vyvíjí vaše zapojení s publikem. 

Placená reklama a reklamní kampaně na TikToku

Pokud se vašemu videu nepodaří stát se virálním, pořád máte příležitost, jak zvýšit jeho dosah. Tou možností je placená propagace. Díky reklamě ne TikToku nejen zvýšíte dosah, ale odkážete uživatele na vaše webové stránky. 


Po zveřejnění reklamy budete mít přístup ke statistikám vaší kampaně. Dozvíte se tak například počet zobrazení, lajků a prokliků na web. 


Reklama na TikToku se dělí na: 

  • Rezervační reklama je podobná reklamám na YouTube, je třeba ji řešit přímo skrze TikTok. 

  • Aukční reklama funguje podobně jako na Instagramu. Může ji využít každý, kdo si vytvoří reklamní účet.


Aukční reklamu lze cílit nejrůznějšími způsoby, tak jak jste zvyklí z jiných sociálních sítí. Pomocí tzv. Spark Ads můžete navíc propagovat video influencera, který přidal obsah s vaší značkou. Pokud chcete povolit správu reklam více uživatelům, nebo spravovat vícero profilů, vyplatí se vám TikTok Business Centrum


*Podrobný článek o reklamě na TikToku pro vás připravujeme. 🤩


Influencer marketing na TikToku

Influencer marketing je na TikToku častou volbou řady firem. Je to jednodušší cesta než si budovat na firemním profilu základnu followerů. Čeští influenceři na TikToku mívají desítky až statisíce sledujících.


Pokud se dohodnete na spolupráci s některým z influencerů, on vytvoří obsah s vaším produktem či službou a nasdílí ho na svůj feed. Video tak získá mnohonásobně více shlédnutí a reakcí, než kdybyste ho publikovali sami. 


Fanoušci navíc svým oblíbencům důvěřují a mnoho z nich se jejich radami inspiruje při nákupu. Důležité ovšem je, vybrat si takového influecenera, jehož cílová skupina se shoduje s tou vaší. Jak si vybrat vhodného influencera?


TikTok je trendy sociální síť, kterou v Česku používá více než 2,5 miliardy lidí. Kvůli předsudkům se jí ještě mnoho firem vyhýbá, přestože aplikace skrývá silný prodejní potenciál. Předběhněte svou konkurenci a přidejte se na TikTok ještě dnes – odměnou vám bude rozšiřování povědomí o vaší značce, oslovení nové komunity převážně mladého publika a možnost dalšího kanálů k propagaci. 


V MARION MARKETINGU vám nabízíme novou službu Reklama na TikToku. Svěřte nám vás TikTok do péče a my nastavíme vše potřebné za vás. Kontaktujte nás a domluvíme si nezávaznou konzultaci.

コメント


bottom of page