Možná jste si všimli, že Reels neboli „sekvence“ v poslední době kralují obrázkové síti Instagram. A právě tomuto trendy formátu se dnes podíváme na zoubek. Kde se vzal? Kdo ho tvoří a koho baví ho sledovat? A proč válcuje ostatní formáty?
Seznamte se
Čím dál tím více na nás na Instagramu vyskakují dynamická videa, která mají zpravidla 15–30 vteřin, jsou orientována na výškový formát a můžete na nich vidět rychlé sestřihy z cestovatelských zážitků, recepty na nejrůznější jídla, beauty tutorialy nebo třeba jen vtipné skeče.
Krátké video sekvence neboli Reels Instagram spustil na jaře loňského roku a brzy si získaly srdce tvůrců, značek i jejich fanoušků. Jak k tomu došlo? Už pár let je zřejmé, že video je králem sociálních sítí. Například na Facebooku mají videa jednoznačně lepší dosahy a výsledky než statické single photo posty. Instagram coby tradiční obrázková síť pořád video trendům relativně odolával a jen malá část tvůrců, jako jsou třeba videomakeři či youtubeři, dovedlo tvořit natolik lákavý obsah, aby fungoval i na tak rychlé síti, jakou je Instagram.
Čínská síť změnila náhled na video jako takové
Další překážkou v tom, aby tvůrci a značky ve velkém rozjeli video obsah, byl donedávna také poměrně silný tlak na chrlení velkého množství obsahu a častého postování, které má blahodárný vliv na chování algoritmu. To opět nahrává do karet spíš fotkám a boomerangům a ne komplexně vystavěným videím. Poměrně velkou změnu ve vnímání video obsahu však přinesla čínská síť TikTok. TikToková videa jsou krátká, dynamická a často technicky a esteticky nedokonalá. Jediné, co je u „tiktoků“ důležité, je myšlenka a dostatečné nalákání diváka na startu videa k tomu, aby jej dokoukal.
TikToku panují vtipné skeče, které někdy přerůstají až do pitvoření a cringů (cringe = něco tak trapného či divného, až je nám z toho stydno, Urban dictionary) a také videa plná tipů, tutoriálů a proměn. Především právě inspirativní obsah je něco, co funguje skvěle i na Instagramu a bylo tedy jen otázkou času, kdy se podobné „tiktoky“ objeví i na obrázkové síti.
Pokud jsou Instagram, resp. Meta Company (nový název společnosti Facebook) v něčem fakt zběhlí, je to implementace formátů, které fungují na jiných potenciálně konkurenčních platformách. Vzpomeňme si například na zavedení živých vysílání na Facebooku a následně Instagramu poté, co světem otřásla lifestramingová platforma Periscope či na spuštění Instagram Stories, formátu, který je k přehrání na pouhých 24 hodin. Social media matadoři si možná vzpomenou na síť Snapchat (která si mimochodem třeba v USA udržela popularitu dodnes), kde si lidé mohli posílat fotky a videa, které byly k dispozici jen na omezenou dobu či dokonce pouze pro jedno přehrání. Už tedy asi nikoho nepřekvapuje, že Instagram rychle zamakal a vlastní „tiktoky“ s názvem Instagram Reels spustil co nevidět.
Jak motivovat uživatele k tvorbě nových formátů? Zvyšme jim dosahy!
Protože Instagram není zas tak mladá síť jako teenagery ovládaný TikTok, tvůrci si chvíli na nový formát zvykali a vlastně zvykají dodnes. Aby Instagram své uživatele k tvorbě Reels dostatečně motivoval, podpořil jejich dosahy a nedávno i zvětšil jejich formát při přehrávání v klasickém „feedu“ na báječných 9:16. Běžná videa a posty jsou přitom „pouze“ ve formátu 4:5 a Reels jsou tak jediný formát kromě Stories, který je roztáhlý téměř přes celý displej. Skvělá věc, pokud chcete získat něčí pozornost!
Nejlepší jsou na Instagram Reels ale jejich již zmíněné dosahy. Algoritmus je k Reels vřelý, často je posouvá do stránky „Discover“, kde je mohou objevit potenciální sledující. Jejich snadné přesdílení do Stories navíc z každého může udělat přes noc hvězdu, stačí, aby vaši sekvenci nasdílely ty správné účty. Ze stejných důvodů jsou Reels i skvělou součástí online marketingu. Teď už jen zbývá vymyslet jednoduchou mechaniku sdělení vašeho prvního počinu a můžete se do tvorby Reels pustit. Jak na to? O tom vám napíšeme zase příště.
Autor: Aki Votrubová je instagramerka, fotografka a lektorka úspěšných kurzů „Instagram akademie“ na Naučmese. Kromě focení a tvorby obsahu se věnuje individuálnímu i skupinovému mentoringu social media klientů. Její osobní účet na Instagramu @akivotrubova sleduje přes 17 tisíc uživatel.
Commentaires