Pokud patříte mezi provozovatele e-shopu nebo prodáváte zboží či služby přes internet, případně i v kamenné prodejně (zde dochází ke změnám v menší míře), dostanete letos k Vánocům dárek, o který jste Ježíškovi nejspíš nepsali. Jde o velký balík legislativních změn, které upravují například zobrazování cen a slev nebo uveřejňování recenzí. Jaké změny rok 2023 pro e-shopy přinese?
Rok 2023 přinese e-shopům plno změn
V listopadu 2022 prošla senátem novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Novelu následně podepsal i prezident a došlo už i k jejímu vyhlášení ve Sbírce zákonů. Nová legislativa nabyde účinnosti od 6. 1. 2023, takže ještě alespoň hlavní nákupní sezóna bude probíhat podle stávajících pravidel. V každém případě je ovšem účinnost novely za dveřmi, a proto byste se na ní měli připravit, jinak vám hrozí vysoké pokuty a další právní postihy.
Změny pro prezentaci slev
Jedna z nejzásadnějších změn, které nová legislativa pro e-shopy i kamenné prodejny přináší, se týká zobrazování slev. Cílem je ukončit praxi, kdy některé obchody využívaly v rámci „slev“ účelové nepřehledné navyšování ceny, aby posléze jako slevy zákazníkům prezentovaly ceny, které ve skutečnosti žádnou slevou nebyly. To spotřebitele samozřejmě mohlo uvést v omyl, protože si tak mohl utvořit mylnou představu o reálné hodnotě zboží a prezentovanou slevu považovat za výhodnější, než ve skutečnosti byla.
Prodávajícím novela ukládá povinnost uvádět jako původní (přeškrtnutou) cenu tu nejnižší z cen za posledních 30 dní před zlevněním, nebo před začátkem zlevňování, pokud obchodník zlevňuje postupně a soustavně. V případě výrobků, které jsou na trhu po dobu kratší než 30 dnů, je obchodník povinen uvést alespoň nejnižší cenu od začátku prodeje. Výjimku tvoří pouze produkty, které podléhají rychlé zkáze nebo mají krátkou dobu spotřeby, což se týká především čerstvých potravin.
Falešné recenze jako nekalá obchodní praktika
Zpřísní se také pravidla pro uživatelské recenze a hodnocení zboží i služeb na internetu. Nově webům přibude povinnost vysvětlit, jak ověřují pravost recenzí, tedy že je píší skuteční zákazníci – a za falešná hodnocení jim budou hrozit sankce. Tato právní úprava se kromě e-shopů týká také online tržišť (např. Amazon, Booking), srovnávačů cen (Heureka, Zboží.cz) a aukčních či bazarových portálů (Aukro). Provozovatelé webů budou muset zajistit, aby veškeré recenze, které zveřejní, byly sepsané výhradně od osob, které si zboží nebo službu skutečně objednali. Na webu by tak neměla chybět pravidla pro udělování recenzí a postup, jak bude provozovatel ověřovat, že se jedná o autentická hodnocení, případně informace, že recenze neověřuje.
V případě recenzí tak mají e-shopy 3 možnosti:
Sponzorované recenze viditelně označovat jako „placené“ recenze.
V případě, že původ recenzí e-shop ověřuje, uvést způsob ověřování.
U ostatních recenzí uvést, že je e-shop nijak neověřuje a nekontroluje.
Nedostatečná opatření k ověřování pravosti recenzí a zveřejňování falešných recenzí bude považováno za nekalé obchodní praktiky, za které hrozí obchodníkům nemalé sankce. Za nekalé obchodní praktiky je možné uložit pokutu až do výše 5 milionů korun. V případě, že recenze bez výše uvedených pravidel ovlivní kupujícího k nákupu produktu, vznikne mu tím nárok na odstoupení od smlouvy do 90 dnů.
Konec telefonického uzavírání smluv
V rámci boje proti tzv. „šmejdům“, tedy prodejcům, kteří využívají různých triků, manipulací, nátlaku a dalších nezákonných praktik, už nebude možné smlouvy uzavírat pouze po telefonu. Podle novely bude mít prodejce povinnost bezprostředně po ukončení telefonátu odeslat druhé straně potvrzení nabídky v textové podobě. Smlouva bude uzavřena až ve chvíli, kdy spotřebitel potvrdí nabídku prodejce v textové podobě.
Dalším krokem při potírání nekalých prodejních praktik je prodloužení lhůty pro odstoupení od smluv uzavřených během prodejcem organizovaných prodejních akcí či v domácnosti spotřebitele. Z původních 14 dnů se tato lhůta prodlužuje na 30 dnů.
Dvojnásobná délka „automatické“ odpovědnosti za vady zboží
Na reklamaci bude mít spotřebitel stejně jako doposud 2 roky. V prvním roce od zakoupení produktu bude mít ovšem silnější pozici. Zákonná domněnka, že vada existovala již v okamžiku převzetí zboží, se totiž nově uplatní při reklamaci po celý první rok od nákupu – oproti dřívějším 6 měsícům. To znamená, že se na dvojnásobek prodlouží doba, kdy se předpokládá, že zboží bylo vadné od začátku. Spotřebitel tak při reklamaci během prvního roku od nákupu nemusí nic prokazovat. Naopak je na prodejci, aby případně prokázal, že vada vznikla vinou kupujícího. Po prvním roce už je na spotřebiteli, aby prokázal, že zboží bylo vadné od počátku, jen se to projevilo až později. To bývá v praxi poměrně složité a jde pak hlavně o to, jak vstřícný přístup k takovým reklamacím prodejce zaujme. I tato změna se týká nejen internetových, ale i kamenných obchodů.
Přísnější pravidla pro reklamaci
Novela zákona o ochraně spotřebitele upřesňuje, co musí obsahovat protokol o reklamaci, který prodejce spotřebiteli vydává při uplatnění reklamace. Doposud byl jeho obsah poměrně volný a zákon pracoval pouze s vágním pojmem „potvrzení reklamace“.
Reklamační protokol musí povinně obsahovat:
Datum, kdy spotřebitel reklamaci uplatnil.
Co je přesně obsahem reklamace,
Jaký je spotřebitelem požadovaný způsob vyřízení reklamace.
Kontaktní údaje spotřebitele, které prodejce následně využije k informování spotřebitele o způsobu vyřízení reklamace.
Další novinkou je, že prodejce je povinen během zákonné lhůty 30 dnů reklamaci nejen vyřídit, ale musí o jejím vyřízení spotřebitele informovat na kontakt uvedený v reklamačním protokolu. Pro některé e-shopy to bude znamenat nutnost upravit interní procesy tak, aby během 30 dní stihly obě tyto povinnosti. I nadále zůstává možnost dohodnout se se spotřebitelem na prodloužení reklamační lhůty.
V případě, že prodejce ve lhůtě 30 dnů nestihne reklamaci vyřídit a zároveň o tom spotřebitele informovat, má spotřebitel možnost odstoupit od smlouvy, nebo požadovat přiměřenou slevu. Tento nárok vznikne nově automaticky a spotřebitel nebude muset jako doposud za nevyřízení reklamace v zákonné lhůtě podávat stížnost k České obchodní inspekci.
Transparentní řazení nabídek
Provozovatelé online obchodů musí nově spotřebitele informovat o parametrech, které určují, v jakém pořadí se nabídky na webu zobrazují. Pokud tedy obchodník zaplatil provozovateli za lepší pořadí svého produktu nebo služby (např. restaurace v aplikaci na rozvoz jídla), je o tom provozovatel nově povinen spotřebitele informovat stručnou, snadno dostupnou a srozumitelnou formou. V praxi by to mělo vypadat asi tak, že na webu bude odkaz na podrobnější vysvětlení toho, podle jakých parametrů se nabídky řadí a jaká je relativní váha těchto parametrů vůči parametrům ostatním.
Patříte mezi ty, koho se smršť nových pravidel pro fungování (nejen) e-shopů od roku 2023 týká, a tápete, zda jste na novou legislativu připraveni? Vřele doporučujeme obrátit se na advokátní kancelář Atreum, která je zaměřena mimo jiné na oblast digitálního práva a pomůže vám se na nová pravidla adaptovat správně a včas. My sami si díky dlouhodobé spolupráci s těmito odborníky s dlouholetými zkušenostmi v oblasti online podnikání udržujeme neustálý přehled o právních změnách. Ať už nám tedy svěříte jakoukoliv oblast online marketingu, budete mít jistotu, že naše výstupy jsou v souladu s aktuální legislativou.
Comentários