SEO a PPC. Dvě zkratky a služby, které se často pletou. Oba nástroje vám pomohou přivést na web nové návštěvníky. Liší se však v tom, jakým způsobem se jim to podaří. Jaký je rozdíl mezi PPC a SEO a co je pro vás výhodnější?
Rozdíl mezi SEO a PPC
PPC je placená reklama, která vám pomůže rychle dosáhnout výsledků a umístí vás na první příčky ve vyhledávání. SEO naopak přivádí návštěvnost neplacenou cestou pomocí metod, kterými web optimalizujete pro vyhledávače. PPC funguje na principu „platby za klik“, to znamená, že platíte jen tehdy, když někdo klikne na vaši reklamu. Tento typ reklamy je efektivní způsob, jak oslovit potenciální zákazníky a splnit cíle rychleji.
Ne nadarmo se říká, že pokud chcete něco opravdu ukrýt, schovejte to na druhou stránku Google. Na výsledky vyhledávání tady totiž kliká pouze 0,63 % uživatelů. Cílem každého webu by proto mělo být dostat se na co nejvyšší pozice ve vyhledávání. Existují dvě cesty, jak toho docílit – SEO a PPC.
Tyto dvě zkratky se často pletou. Rozdíl mezi SEO a PPC je přitom zásadní. Pojďme si v tomto článku vysvětlit, jak tyto marketingové nástroje fungují a jaké jsou jejich výhody a nevýhody.
Co je to SEO?
SEO znamená Search Engine Optimization, v překladu optimalizace pro vyhledávače. Pokud máte své webové stránky optimalizované pro vyhledávače, máte větší šanci, že se zobrazíte v organickém (neplaceném) vyhledávání.
V souvislosti se SEO se často hovoří o klíčových slovech. Jejich správné používání je opravdu důležitou součástí SEO, ale stále je to jen špička ledovce. Google totiž ve skutečnosti posuzuje kvalitu a přínosnost obsahu podle nejméně 200 různých faktorů.
SEO je tedy velmi komplexní disciplína, pod kterou spadá mimo jiné i:
optimalizace webu
struktura
texty na webu
technické nastavení
rychlost
UX design
publikace odborných článků na blog
články psané s cílem zlepšit SEO na základě KW
linkbuilding
a další marketingové aktivity...
Nevíte si se SEO rady? V Marion Marketingu vám rádi pomůžeme, aby se váš web zobrazoval potenciálním zákazníkům na první stránkách vyhledávačů a generoval tak neplacenou návštěvnost. Napište nám!
Jaké má SEO výhody a nevýhody?
SEO je dalším skvělým nástrojem v online marketingu, jak zvýšit organickou návštěvnost webu. I SEO má však své výhody a nevýhody.
Mezi základní výhody SEO patří:
SEO přivádí na váš web více organických návštěvníků, jejichž proklik vás vůbec nic nestojí.
SEO vám zajistí dlouhodobý a stálý přísun relevantních návštěvníků, kteří se mohou stát vašimi zákazníky.
SEO vám podle studie SparkToro z roku 2020 zajistí až 20x více kliknutí na web než placená PPC reklama.
Pro zákazníky může být organické vyhledávání důvěryhodnější než placená inzerce.
Mezi hlavní nevýhody SEO patří:
Organická návštěvnost je sice zdarma, SEO ale ve skutečnosti stojí spoustu úsilí (a tedy i času a peněz). Optimalizace obsahu na webu je nikdy nekončící práce se spoustou záludností, na které je důležité přizvat si specialistu.
Výsledky SEO neuvidíte hned. Většinou trvá, než se změny, které provedete na webu přetaví v úspěšné umístění v SERPu. A tak může trvat až několik měsíců, než vaše práce přinese ovoce.
Pokud na dané klíčové slovo cílí PPC reklama, SEO vás nikdy nedostane ve výsledcích vyhledávání nad placenou propagaci.
Tip pro vás: Velké firmy, které mají delší online historii a velké rozpočty budou v oboru ve vyhledávání pro hlavní hlavní klíčová slova vždy před vámi, proto je dobré budovat klíčová slova hodnotná ve vašem oboru, ale ne obecná. Například: Nebudeme cílit na slovo "marketing", ale budeme cílit na konkrétnější klíčové slovo nějaké naší služby "marketing specialist".
Co je to PPC?
PPC neboli pay-per-click je forma placené propagace, při které platíte za každý proklik na váš web. Pokud vaše reklama nepřiláká uživatele nebo se neprobojuje na první příčky ve vyhledávání, neplatíte za investici do reklamy nic.
PPC reklamy tedy na rozdíl od SEO přivádí na vaše webové stránky návštěvníky přes placenou reklamu. Spustit ji lze na Google, Seznam, ale i sociálních sítích (Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, atd..). Cílí se podle klíčových slov a frází, ale také podle geografických údajů, času apod. Online reklamní kampaně můžete neustále upravovat a přizpůsobovat, ale také kdykoliv vypnout.
Jaké má PPC výhody a nevýhody?
PPC reklama je sice na rozdíl od SEO placená, to však neznamená, že by neměla své výhody.
Výhody PPC reklamy:
Výsledky PPC reklamy vidíte hned. Nemusíte čekat měsíce, než na váš web dorazí první návštěvníci. PPC začne fungovat okamžitě po spuštění.
PPC vám přinese spoustu dat, podle kterých můžete optimalizovat svůj obsah, nabídku i cílení.
Můžete nastavit různé formáty reklamy, od reklamy ve vyhledávání, v nákupech, videoreklamu nebo reklamu v Gmailu.
S PPC se můžete umístit na úplně první tři pozice ve vyhledávání. Tak vysokou příčku vám SEO nikdy nezajistí.
A jaké má PPC nevýhody?
Platíte za každého návštěvníka webu. Pro některá odvětví s velkou konkurencí může jít až o desítky korun za proklik.
Návštěvníci se na váš web dostanou pouze, dokud reklamu platíte.
Pozice vaší reklamy v žebříčku závisí na konkurenci, a může tak výrazně kolísat.
Nevíte si s PPC kampaněmi rady? Ozvěte se nám a my vám s nastavením online reklamních kampaní s radostí pomůžeme. Nabízíme také jednorázové konzultace online reklamy.
SEO vs. PPC – co zvolit?
Nevíte, jestli zvolit SEO nebo PPC? Záleží na tom, jaké máte cíle. Pokud chcete dosáhnout rychlých výsledků a podpořit prodeje co nejdříve, zaměřte se především na PPC reklamu. Naopak začínáte-li budovat silný web a chcete zvýšit autoritu vašeho webu a celé značky, pak věnujte energii SEO.
Ačkoliv každá z taktik má své výhody, nejlepší výsledky vám přinesou, když je propojíte dohromady. SEO vám zajistí dlouhodobou organickou návštěvnost a PPC reklamy umožní cílit na zákazníky. Díky PPC navíc získáte i spoustu cenných dat, které využijete i pro nastavení SEO.
SEO a PPC jsou dvě zkratky, které se mnohým pletou. Rozdíl mezi nimi je ale zřejmý. SEO referuje k optimalizaci celého webu pro vyhledávače a přivede na váš web organickou návštěvnost. PPC reklamy zase slouží k placené propagaci a mají výhodu, že fungují okamžitě po spuštění. Nejlepší strategie je však oba postupy kombinovat, což znásobí vaši šanci být ve vyhledávání vidět. Pokud potřebujete s nastavením SEO nebo PPC pomoci, domluvte si s námi bezplatnou konzultaci a zjistěte, co pro vás náš tým specialistů může udělat.
Comments