Kdo jsou genuinfluenceři
- Martina Scheiner
- 7. 4.
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 7. 4.
S influencery už se setkáváme na všech sociálních sítích naprosto běžně a samozřejmostí je také to, že část jejich obsahu tvoří placená propagace. Počet značek využívajících influencer marketingu stále stoupá. Oproti dokonalým instagramovým fotkám influencerů s nejnovějšími trendy se dostávají do popředí tzv. genuinfluenceři. Ti nepůsobí na sítích za účelem zisku, ale protože zkrátka chtějí předávat své komunitě určité informace a hodnoty. Už jste se s nimi setkali? Určitě ano!

Kdo je genuinfluencer?
Genuinfluenceři (nebo také genuine influenceři) jsou možná čím dál větším influencer trendem, ale nejsou žádnými nováčky. Ve světle událostí posledních let a měsíců se ale jejich počet zvyšuje. O koho tedy jde?
Jsou to samozřejmě také influenceři – tedy lidé s nezanedbatelným počtem followers, kteří mají na svou komunitu vliv, ale kupodivu se jí nesnaží nic prodat. Genuinfluencerům jde o to přinášet objektivní informace a diskutovat. Zakládají si na autentičnosti, transparentnosti a opravdovém vztahu se svou komunitou. Nejde jim primárně o čísla, dosahy nebo spolupráce s velkými značkami – jejich hlavním cílem je být sami sebou, sdílet hodnotný obsah a budovat důvěru.
A to je přesně to, po čem na sítích čím dál víc toužíme. Reálný život bez filtru a otevřená komunikace o ne zcela příjemných tématech jako je starost o naše duševní zdraví a léčba duševních onemocnění, sebeláska, body positivity, ale taky politika nebo témata spojená jinými hlubokými tématy.
Klíčové rysy genuinfluencerů:
Autenticita – sdílejí své skutečné názory, zážitky i každodennost, bez zbytečných filtrů a přetvářky.
Důvěra publika – jejich komunita jim věří, protože necílí na „perfektní“ image, ale na lidskost.
Omezená nebo žádná komerční spolupráce – pokud už nějakou mají, je pečlivě vybraná a v souladu s jejich hodnotami.
Témata s přesahem – často se věnují udržitelnosti, duševnímu zdraví, společenským tématům nebo vzdělávání.
Dlouhodobý dopad – nejsou to „influenceři jednoho virálního reelsu“, ale lidé, kteří ovlivňují pomalu, postupně a kvalitně.
Proč se s genuinfluencerem spojit?
Jako značka máte šanci s genuinefluencerem spolupracovat, ale tento typ influencera vám kývne na spolupráci jedině v případě, že se opravdu ztotožňuje s vaším produktem nebo službou a spolupráce by tak měla dávat smysl v každém ohledu.
Nejde tady totiž o výdělek, ale o to předat followers užitečné informace, šířit hodnoty, se kterými naprosto souzní. Genuinfluencři tak samozřejmě můžou spolupracovat s jakoukoli značkou, se kterou se názorově potkávají, ale můžou spolupracovat i s neziskovými organizacemi, udržitelnými značkami nebo dokonce státními institucemi.
Máme genuinfluencery v Česku?
Ano, i v České a Slovenské republice najdeme nějaké genuinfluencery. A spolu s tímto trendem se jejich počty zvyšují!
Do této kategorie bychom mohli zařadit například profily: @neveshlavu - zaměřuje se na psychologii a duševní zdraví
@z_denicku_dentalni_hygienistky - zaměřuje se na zubní hygienu a vzdělávání
@moje_gynpor - profil zaměřující se na intimní oblasti, porodnictví a gynekologii
Různá společenská témata otevírá na svém instagramovém i YouTube kanálu například Karel Kovář aka Kovy.
Naopak snahu o osvětu například ohledně očkování proti covid-19 jsme samozřejmě zaznamenali i v kampani Anny Šulcové a Jakuba Gulaba, ovšem tenkrát pojetí kampaně vzbudilo spíš pobouření. V tomto případě se navíc jednalo o jednorázovou záležitost – ani jednu z těchto osobností bychom tedy mezi genuinfluencery nezařadili.
Genuinfluencerů u nás ale určitě najdete celou řadu a nemusí jít jen o jména s desítkami nebo stovkami tisíc followers. A o UGC tvůrcích jste již slyšeli, víte, jaký je rozdíl mezi influencery a UGC tvůrci? Jaké osobnosti byste do této kategorie zařadili vy?