Na lištu s prosbou o souhlas s cookies narazíte nyní všude, od sociálních sítí přes zpravodajské servery až po soukromé blogy. Forma sdělení a vzhled lišty jsou různé a cookies schované za touto lištou taky. Jak ale vypadá to minimum, které musí lišta splňovat? A proč kolem cookies vzniká takové drama?
Cookies z pohledu práva
Cookie je malým souborem, který webový server skrze používaný prohlížeč uloží do vašeho zařízení, a který lze při každé návštěvě tohoto serveru načíst. Z pohledu práva je tedy obyčejným datovým souborem: dopady a problémy, které přináší, tvoří jejich obsah a jejich označení.
Různé softwarové produkty jsou na základě označení cookies (cookies ID) schopny rozpoznat, který uživatel právě server navštívil, jinak řečeno ho identifikovat. V tu chvíli přichází ke slovu nařízení GDPR, které označuje za osobní údaje veškeré informace o identifikovatelné osobě. Cookie samotná tedy může být osobním údajem a zároveň může osobní údaje vytvářet – například v podobě informací o preferencích dané osoby.
Je tedy potřeba plnit povinnosti dle nařízení GDPR. Ty ovšem nejsou jedinými: právě zde se totiž dostáváme k novele zákona o elektronických komunikacích. Ten nově vyžaduje k získávání přístupu ke cookies „předem prokazatelný souhlas s rozsahem a účelem jejich zpracování“ uživatelů.
- Jak správně připravit lištu
Lišta má sloužit k tomu, aby skrze ni bylo možné řádně udělit souhlas se zpracováním cookies. Ten má splnit jak kvality nařízení GDPR pro zpracování osobních údajů – zejména informovanost, tak požadavky zákona, tzn. dělení dle jejich „rozsahu a účelu zpracování“.
V rámci tohoto dělení neexistují explicitní pokyny, jak cookies správně rozdělit: vznikl tedy „best-practice“ tohoto dělení cookies na:
preferenční, které zaznamenávají volby uživatele vztahující se k danému webu;
statistické, které agregují data od všech uživatelů, aby správce webu lépe pochopil, jak je jeho web využíván a zda reakce uživatelů odpovídají cílům, s jakým byl web navrhnut;
analyticko-marketingové, které analyzují pohyb a činnost uživatele na webu s cílem mu poskytovat personalizované reklamy a nabídky, jako jsou například Facebook Ads, u kterých je větší šance na konverzi.
Pokud tedy bude chtít správce webu zpracovávat některé z uvedených cookies, musí získat souhlas! Výjimku tvoří technické cookies, které umožňují fungování samotné webové stránky a zobrazení jejího obsahu bez další personalizace. Ty může správce webu ze zákona získávat bez souhlasu, avšak stále musí plnit kvality nařízení GDPR.
- Co všechno má cookies lišta obsahovat
V první řadě informace o jednotlivých kategoriích a možnost udělit pro ně samostatně souhlas – stejně jako možnost tento souhlas neudělit. Do udělení souhlasu v liště nelze netechnické cookies vůbec ukládat a vyvolávat!
Musí být uveden účel cookies lišty a k čemu slouží.
Lišta musí také informovat o zpracování osobních údajů.
Lišta by měla být znovu vyvolatelná, aby šlo dříve udělený souhlas svobodně odvolat. Svobodně udělený souhlas musí být zajištěn i designem lišty, tj. kdy akceptování lišty podmiňuje přístup a fungování na stránky, ani hluboce schované možnosti odmítnout udělit souhlas.
Proč dodržovat podmínky
Pro e-commerce byznys jsou data získávaná z cookies klíčová, ať už jsou provázané s Google Analytics, sociálními sítěmi nebo jinými analytickými nástroji. Správný design „compliant cookies lišty“ je tak zcela nezbytný, aby propustnost a využívání všech kategorií cookies byla co největší.
Náš tip: Nástrojem Cookieyes si můžete ověřit, jaké cookie vám na webu běží.
Co hrozí v případě, že se společnost nepřizpůsobí?
Novela zákona týkající se cookies platí od začátku roku 2022. Úřad pro ochranu osobních údajů oznámil, že od dubna začne soulad s touto novelou kontrolovat.
S pokutou by se spousta e-commerce společností možná dokázala smířit a riziko jejího obdržení zahrnout do svých byznys plánů – problém je ale ten, že porušení zákona může v tomto případě vést k daleko horšímu trestu, a to kompletnímu výmazu protiprávně získaných dat. Ten pak v součtu s pokutou a samozřejmě následnými náklady na rychlou implementaci dovede celý fungující nebo se slibně rozvíjející byznys položit.
Není to ale jen riziko sankcí, které by vás mělo dostat k úvaze nad využíváním cookies. Správné rozdělení, nastavení a využívání cookies je pro e-commerce byznys základem pochopení potřeb svého zákazníka. Pochopení potřeb pak vede ke zvýšenému zájmu uživatelů, zvýšení konverzí, a to vede k vyššímu zisku a rozvoji společnosti.
Pokud by vám uvedené informace nestačily k vytvoření právně správné lišty anebo si nejste jistí, zda plníte správně všechny zákonné podmínky, kancelář Gali Legal, která s námi na tomto článku spolupracovala, je vám k dispozici. Na 15minutovou konzultaci zdarma se můžete rovnou přihlásit!
Comments