Zákazníci, kteří váš web už navštívili, ale zatím nenakoupili, představují velmi zajímavou cílovou skupinu pro reklamní kampaně. Vaši značku a případně i konkrétní produkty už znají, nyní už jen zbývá přesvědčit je, aby konečně nakoupili. Přesně k tomu slouží online marketingový nástroj, který si dnes představíme. Co to je remarketing a jak funguje?
Co je to remarketing?
V našem minulé článku jsme se věnovali tomu, jak na web rychle a levně dostat nové zákazníky pomocí PPC reklamy. Tím to ovšem zdaleka nekončí, protože při první návštěvě dokončí nákup (případně provede jiný druh konverze) pouze naprosté minimum uživatelů. Podle statistik nákupní košík v průběhu nakupovacího procesu opustí více než 75 % uživatelů (zdroj: barilliance). Spousta z nich investici zvažuje, čeká na výplatu, něco je při nakupování vyruší nebo si třeba srovnávají váš produkt a jeho cenu s konkurencí. Ve chvíli, kdy tedy návštěvník webu z nějaké příčiny nákup nedokončí, přichází na řadu remarketing. Jedná se o skutečně efektivní online marketingový nástroj – u návštěvníků webu, kteří viděli remarketingovou reklamu, se zvyšuje pravděpodobnost, že učiní konverzi až o 70 % (zdroj: barilliance)!
Jak to vypadá v praxi, si většina z nás umí dobře představit, protože jsme to již zažili. Prohlíželi jsme si produkty na nějakém webu a poté jsme stránky zavřeli. V následující dny na nás ovšem přesně ty samé produkty, které jsme si prohlíželi, začaly při surfování na internetu všude vyskakovat z reklamních bannerů. Působí to možná až trošku děsivě, jako by nás někdo sledoval. A ono to tak vlastně do určité míry je.
Jak remarketing funguje?
Pro fungování remarketingu je klíčové, že si provozovatel webu, tedy například e-shop nebo poskytovatel nějakých služeb, vloží na své stránky kód provozovatele reklam. Těmito provozovateli jsou nejčastěji Google, Seznam či sociální sítě jako Facebook a Instagram. Když poté stránky vybavené remarketingovým kódem navštíví uživatel, do jeho prohlížeče se uloží cookies data o návštěvě webu (informace o nastavení prohlížeče, času návštěvy atd.) Tato data jsou vždy pro každého uživatele i konkrétní návštěvu stránek unikátní, a tak je následně možné daného uživatele v online prostoru „sledovat“ a zobrazovat mu reklamy na základě jeho předchozích aktivit na webu.
Vložení remarketingového kódu na web přináší provozovateli stránek povinnost návštěvníky o používání remarketingu informovat. Děje se tak pomocí nám všem dobře známých vyskakovacích informačních oken či lišt, které nás informují o GDPR a sběru dat. Vy pak můžete použití cookies buď povolit, nebo zakázat. Pokud zvolíte první možnost a cookies odsouhlasíte, mohou být údaje o vaší návštěvě na webu využity k účelu remarketingu. Pokud tuto možnost naopak nedovolíte, remarketing na vás poskytovatel webu použít nemůže. Na cookies jsme se zaměřili v našich minulých článcích, ve kterých se dozvíte, co to vlastně cookies jsou a případně také jak cookies trvale povolit či zablokovat.
Jaké jsou druhy remarketingu?
V Česku se pro remarketingové kampaně nejčastěji využívají reklamní systémy Google Ads a Seznam Sklik. Ideálním místem pro remarketing jsou také sociální sítě Facebook a Instagram spravované přes systém Meta Ads (dříve Facebook Ads). S jakými typy remarketingu se v online světě můžeme setkat?
1. Statický remarketing
V rámci statického remarketingu se uživatelům při surfování na internetu zobrazují bannery zacílené na zboží, které si nedávno na nějaké stránce prohlíželi. Na různých internetových stránkách se jim tedy zobrazují remarketingové bannery, které jsou od klasických webových bannerů prakticky nerozeznatelné. Jejich výhodou je, že uživateli zobrazují přesně to, co jim inzerent reklamy chce sdělit. V ideálním případě by se texty remarketingových reklam měly lišit od těch klasických, které mají oslovovat nové uživatele.
Tip: K osvědčeným remarketingovým metodám patří nabídnutí nějakého bonusu, například slevy při dokončení nákupu do 24 hodin.
Z remarketingu se standardně vylučují skupiny lidí, kteří nákup již dokončili. Výjimkou jsou pouze zákazníci, u kterých je cílem tzv. upselling, tedy prodej doplňkového produktu či služby.
Na podobném principu funguje statický remarketing na Facebooku a dalších sociálních sítích. Cílí se na uživatele Facebooku anebo Instagramu, kteří navštívili váš web nebo za sebou mají nějakou interakci s vašimi profily na těchto sítích. Můžete tedy například oslovit také fanoušky vašich profilů či uživatele, kteří vaše příspěvky komentují nebo sledují vaše videa.
Obchodní model sociálních sítí je založen na rostoucím počtu uživatelů a není tedy v jejich zájmu, aby je lidé kvůli rušivým reklamám opouštěli. To je důvodem, proč se tyto platformy snaží reklamy přirozeně zakomponovat do svého standardního obsahu. Mezi příspěvky přátel, sledovaných stránek a skupin, se uživatelům sítí sem tam zobrazí kvalitně vytvořená a dobře zacílená reklama. Oproti internetovým vyhledávačům je v rámci remarketingu pro sociální sítě obrovskou výhodou, že o svých uživatelích sbírají a uchovávají obrovské množství dat, která se pak dají využít při vytváření remarketingových publik a cílení reklam.
Statický remarketing se dá skvěle využít také pro komunikaci speciálních akcí, jako je například Black Friday, den matek, Valentýn a další podobné události. V těchto případech se typicky speciální nabídka cílí na zákazníky, kteří u nás dříve nakoupili či provedli nějakou interakci na sítích. Je vysoká pravděpodobnost, že zákazníci, kteří u nás už dříve nakoupili, to udělají znovu.
2. Dynamický remarketing
Jedná se o zdaleka nejefektivnější druh remarketingu a využívají ho především e-shopy. Velké oblibě se ovšem těší také třeba u inzerentů z oblasti prodeje letenek a zájezdů či zprostředkování ubytování. Uživatelům se v obsahové síti zobrazují konkrétní produkty či služby, které si dříve na webu inzerenta prohlíželi. Výhodou této metody je kromě vysoké účinnosti také to, že kromě obrázků dokáže zobrazit také cenu produktu, výši slevy či popis produktu. Reklama dynamického remarketingu je doslova „ušitá na tělo“ konkrétního uživatele a zobrazuje mu zboží, o které projevil zájem, případně produkty velmi podobné. Díky tomu se významně zvyšuje pravděpodobnost, že dojde ke konverzi, tedy typicky nákupu zboží či objednávky služeb.
Stejně tak i dynamický remarketing na sociálních sítích zobrazuje uživatelům produkty, které si pohlíželi na webu či v obchodě na dané sociální sítě, ale nenakoupili. I na sítích umožňuje dynamická forma remarketingu reklamy více personalizovat na konkrétního uživatele. Aby dynamický remarketing fungoval správně, je nezbytné mít bezchybně propojený katalog produktů na sítích s e-shopem. Nejčastěji se dynamický remarketing na sociálních sítích zobrazuje ve formě carousel Ads (rotující reklamy), což je interaktivní formát nabízející zobrazení 2–10 obrázků v jedné reklamě. Velké oblibě se stále těší statické reklamy s produktovou fotografií a pro mobily se dá využít i spojení banneru v horní části s katalogem.
3. Remarketingové seznamy pro reklamy ve vyhledávání (RLSA – Remarketing lists for search ads)
Mezi výsledky vyhledávání na Googlu či Seznamu se uživatelům na horních pozicích zobrazují textové reklamy nebo reklamy v Nákupech Google, respektive Produktových kampaních na Seznamu. Remarketingové reklamy se od těch klasických na těchto vyhledávačích liší tím, že zobrazují personalizovaný obsah.
Remarketing jako skvělá cesta jak zvýšit prodeje
V dnešním článku jsme si popsali, co to znamená remarketing a na jakém principu tento marketingový online nástroj funguje. Mezi hlavní výhody remarketingu patří, že reklamy cílíte na uživatele, kteří již vaši značku a případně i produkty znají. Díky tomu, že je možné reklamu dobře cílit na konkrétní uživatele, značně roste pravděpodobnost konverze. Na druhou stranu platí, že remarketingové kampaně musí být připraveny správně – například sociální sítě si na vysokou kvalitu těchto reklam velmi potrpí.
Pokud toužíte na svůj web zpět přivést návštěvníky, kteří zatím nenakoupili, nebo byste rádi, aby nakoupili znovu, obraťte se na nás. Pomůžeme vám jak s generováním publik, tak s vytvořením remarketingových kampaní, kterým zákazníci už neodolají. Kontaktujte nás a domluvte si s námi půlhodinovou konzultaci zcela zdarma (stačí do poznámky napsat heslo "zdarmazčlánku").
Comments