Co je barter? Proč tuto formu spolupráce ne/využívat a jak se k tomu staví samotní influenceři? Které produkty jsou vhodné a jaké naopak nevhodné? Jak docílit toho, aby barterová spolupráce byla opravdu levná, výhodná a zároveň úspěšná? To vše se dočtete v článku.
Co je barterová spolupráce?
Barterová spolupráce je směnný obchod bez využití peněz a finančních prostředků. Dnes je to velmi oblíbená forma spolupráce v influencer marketingu. Firma poskytne influencerovi zdarma své produkty či služby, výměnou za propagaci nebo recenzi na jeho sociálních sítích.
Příklady barterové spolupráce:
Výrobek za video
Služba za recenzi
Oblečení za fotky
Jídlo za zmínku ve stories
Barterová spolupráce a legislativa
Mějte na paměti, že se stále jedná o reklamu! Proto se i k této formě spolupráce váže stejná legislativa a pravidla, jako k finanční spolupráci. Barterová spolupráce v České republice spadá pod právní rámec směnného obchodu, který musí být v souladu s daňovými a účetními předpisy.
Podmínky pro barterovou spolupráci:
Přestože se jedná o bezhotovostní výměnu, existuje několik legislativních podmínek, jako jsou například:
Zdanění: Hodnota zboží nebo služby, kterou influencer obdrží, podléhá daním. Zákon o dani z příjmů stanovuje, že i barterová spolupráce je příjmem a je nutné ji zdanit.
Smluvní podmínky: Doporučuje se uzavřít smlouvu o barterové spolupráci, kde jsou přesně stanoveny podmínky, aby byla spolupráce právně závazná a chránila obě strany. Přečtěte si 12 věcí, které by měla obsahovat smlouva s influencerem.
Fakturace: Firma i influencer by měli vystavit fakturu na hodnotu poskytnutého zboží/služby, přestože nedochází k peněžnímu vyrovnání.
Odpovědnost: Obě strany mají povinnost dodržet dohodnuté závazky, např. influencer musí splnit závazek zveřejnění obsahu v požadované kvalitě a termínu.
Označení reklamy: Podle české legislativy musí influencer jasně označit spolupráci (placenou i barterovou) jako reklamu, aby bylo jasné, že jde o komerční obsah. Nedodržení může být považováno za klamavou reklamu, což hrozí sankcemi od úřadů, např. ČOI.
Hodí se váš produkt pro barterovou spolupráci?
Aby měli kvalitní influenceři o barterovou spolupráci zájem, je důležité, aby pro ně byl produkt zajímavý (kvalita, vyšší cena, nedostupnost, prestiž, atd.). Uvědomte si, že i samotné influencery spolupráce něco stojí (i když se to na první pohled nemusí zdát) - čas, kvalitní vybavení, programy, atd. Takže aby s vámi spolupracovali bez finančního ohodnocení, musí je produkt opravdu zaujmout.
Jak vybrat influencery pro barterovou spolupráci?
Vybírejte influencery úměrně k vašemu produktu. Barter by měl být adekvátní k jejich zaměření, velikosti a kvalitě.
Například NEnabízejte influencerovi s 20 tisíci sledujícími spolupráci formou barteru, pokud se jedná o velmi levný produkt (třeba řasenku v hodnotě 200 Kč) nebo dokonce pouze malou slevu na váš produkt. Přečtěte si 7 tipů, jak vybrat nejlepšího influencera.
Náš tip: Hodnota produktu by měla být minimálně úměrná (spíš vyšší), než je finanční částka, kterou si influencer za spolupráci běžně fakturuje. Finanční ohodnocení bývá zpravidla 15-30 % z celkového počtu jeho sledujících.
Vybírejte influencery pro barterovou spolupráci stejně pečlivě, jako kdybyste je měli finančně zaplatit! Posílat vaše produkty každému, kdo si o ně napíše, nebo každému koho vy rádi sledujete (bez ohledu na jeho zaměření, cílovou skupinu, prezentaci a podobně) je asi stejné, jako kdybyste produkty vzali a šli je rozdávat na ulici.
Další riziko je, že pokud budete produkty takto bez rozmyšlení poskytovat nevhodným nebo dokonce nekvalitním influencerům, tak pak ti kvalitní influenceři, se za vás a vaší značku nebudou chtít postavit a to ani za finanční ohodnocení.
Jsme online marketingová agentura Praha a rádi vám s influencer marketingem pomůžeme, vybereme vhodné influencery a zajistíme hladký průběh kampaní. Pokud si kampaně chcete spravovat sami, tak můžete použít také skvělou platformu na propojování firem a influencerů SOCIALBOA.
Comments